tirsdag den 1. december 2009

Vores største problem er AIDS

I november rejste jeg sammen med Plan Danmark til Bondo-distriktet i Kenya, selv er jeg formand for deres ungdomsbestyrelse Plan Future. Jeg spurgte Planmedarbejderne i Bondo, hvad deres største problem er, og de svarede AIDS. Hver tredje i Bondo dør af AIDS, og problemet er ikke kun, at man mister en stor del af arbejdsstyrken, problemet er også det medfører, at omkring halvdelen af børnene er forældreløse. Det vil sige, at deres at deres muligheder for en lysere fremtid forringes. Men på trods af deres hårde skæbne, har børnene en utrolig vilje og et stærkt håb, som gør at de virkelig er værd at kæmpe for. Selvom AIDS problemet er stort, kan vi være med til at lave små ændringer i børnenes liv, og det kan vi også som unge! Selv de mindste ting, som at give dem en kuglepen bringer en utrolig glæde, og styrker deres håb. Med den rette hjælp kan de være med til at bryde den onde cirkel og udvikle Afrika – men de kan ikke gøre det alene! Jeg håber, at danske unge den 1. december ikke kun vil tænke på, at julen begynder, for i virkeligheden er det en meget vigtigere dag. Den 1. december er nemlig også World Aids Day, og i den anledning vil jeg gerne opfordre alle unge, til at tænke over hvordan vi kan hjælpe børnene i Bondo, og andre steder i verden, der er hårdt ramt af AIDS, så vi forbedrer mulighederne for at skabe en lysere fremtid.

Af Sofie Mortensen, Plan Future

Ingen kommentarer:

Send en kommentar