fredag den 7. januar 2011

Nyt liv til ofre for børnehandel

Handel med børn er et udbredt problem i Guinea. Tusinder af børn købes, sælges og transporteres årligt gennem det vestafrikanske land. Mange sælges til prostitution eller til at arbejde i miner eller landbrug under forfærdelige forhold.

Husly, sikkerhed og uddannelse til tusinder
Plans projekt 'Stop Exploitive Work and Educate Children for Tomorrow' arbejder for at fjerne handlede børn fra deres slavelignende tilstande og tilbyde dem en bedre fremtid. Plan har oprettet centre i N'Zerekore, hvor børn får husly, sikkerhed og skoleundervisning.

Et af Plans centre har til dags dato reddet og huset 7.860 børn i alderen 5 til 17 år. Når børnene ankommer til centret, bliver de først registreret, og så begynder arbejdet for at sammenføre dem med deres biologiske familier eller finde nye plejefamilier til dem.

Plans projekt har været med til at ændre livet for børn som Aminata. "Jeg er 14 år, forældreløs og er mor til en lille baby," fortæller hun. "På gaden måtte jeg prostituere mig selv for at tjene penge til, at vi kunne overleve. Nu får jeg hjælp og støtte fra centret."

Håb om en bedre fremtid
Uddannelse også et kernepunkt i Plans projekt. Aminata og mange af de andre børn har aldrig gået i skole, og på centret modtager de undervisning, så de kan indhente noget af deres tabte skoleforløb. De ældre børn kan også modtage erhvervstræning, så de har gode muligheder for at få et job.

"Jeg har lært og sy og været i lære på en fabrik. Nu kan jeg få et ordentligt arbejde, så jeg kan tjene penge til mig selv og min lille baby uden at skulle gå på gaden," siger Aminata.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar