lørdag den 16. juni 2012

Flere rettigheder til Afrikas børn

I dag er det Den Afrikanske Børnedag. En dag Plan benytter til at skabe opmærksomhed omkring de børn i Afrika, der lever med et handicap. Vi opfordrer de afrikanske regeringer til at beskytte handicappede børns rettigheder.

I Afrika lever handicappede børn nemlig ofte en usynlig tilværelse og er nogle af de mest udsatte i Afrika. Mange familier skammer sig over deres handicappede barn og gemmer barnet væk, så det hverken får behandling eller kommer i skole. Andre børn med handicap tvinges til at tigge på gaden af deres familier, som ser dem som en indtægtskilde.

Plans regionale direktør i Øst- og Sydafrika, Gezahegn Kabede, siger:
"De fleste børn med handicap er dårligt stillede og går glip af uddannelse og sociale aktiviteter, som andre raske børn har glæde af."

13-årige Siphilisiwe fra Zimbabwe blev før kaldt isacuthe - den døve - af hendes skolekammerater.

"De andre børn gad ikke at lege med mig, og jeg klarede mig dårligt i skolen, fordi jeg ikke kunne høre, hvad læreren sagde," fortæller teenagepigen.

Da Plan i Zimbabwe trådte til og gav Siphilisiwe et høreapparat, ændrede situationen sig imidlertid drastisk.

"Jeg græd af glæde, da jeg fik mine karakterer, og jeg vidste, at min mor ville blive glad," fortæller Siphilisiwe.

Hun er et blandt 1.500 børn i Zimbabwe, der har fået glæde af et Plan-program, hvor der bl.a. bliver uddelt høreapparater og kørestole til de børn, der har behov for det. Projektet har styrket børnenes selvtillid og ydeevne i skolen.

"Nu vil jeg gerne være sygeplejerske - jeg vil hjælpe de mindre privilegerede," siger Siphilisiwe. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar