søndag den 11. december 2011

Plan hjælper børn med handicap

"Alle skammede sig over mig - både min familie og mine venner. Jeg var hjemme dagen lang, fordi jeg ikke kan gå."

12-årige Samah er én af de fire millioner børn i Egypten, der lever med et handicap. Og som så mange andre fik han i lang tid ikke den rette støtte. Faktisk får kun to procent af de handicappede børn i Egypten den hjælp, de har brug for, og kun tre procent har adgang til skole. Børnene bliver gemt væk og diskrimineret.

Det arbejder Plan med at ændre. I samarbejde med 35 andre organisationer har vi derfor skabt et program, der hjælper børn med handicap, og som fokuserer på inddragelse og lige muligheder. Indtil videre har vi nået 6000 børn i 35 lokalområder. 500 lokale frivillige blevet uddannet, så de kan lære forældre, hvordan de håndterer børn med handicap.

Programmet har betydet en verden til forskel for Sameh: "Det var meget vigtigt for mig at blive en del af Plans program. Jeg bliver nu undervist sammen med andre børn, jeg deltager i aktiviteter, og jeg bliver set som et normalt barn. Nu går det meget bedre," fortæller Samah, som endda har vundet en pris for at være den bedste studerende i hans computerklasse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar