lørdag den 5. marts 2011

Syd Sudan high school drømme


Den sneste folkeafstemning i Syd Sudan af den del af en fredsaftale som sluttede 22 års borgerkrig mellem nord og syd Sudan. I borgerkrigen kæmpede mindst 20.000 børn.

Med støtte fra Plan, giver Juba Tchnical High School 150 marginaliserede unge træning i færdigheder som at kunne bygge ting til mekanik.

Skolen hjælper den 20-årige Khamis med at genopbygge hans liv. "Jeg var en soldat. jeg var meget ung - omkring 14 år. Livet var alt for elendigt - man kunne have nogle dage hvor man ikke fik noget mad". Siger han.

"Mit håb er at jeg i det mindste afslutter universitets niveau og får nogle flere færdigheder, så jeg kan arbejde et rigtig godt sted. Jeg ved at alt kommer til at være muligt. Jeg er ikke bange for fremtiden."

Skolen hjælper også piger som den 18-årige Gloria, med at overkomme kønsstereotyper og med at opfylde deres drømme.

"Jeg har været med til auto mekanik. Det er første gang en pige er kommet ind på auto mekanik holdet på denne skole. Det er den første gang". Siger hun stolt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar